Meer over eerlijke koffie

Prof. Peter van Dam (Universiteit van Amsterdam) vertelde ons in het ICAG-seminarie 'Boontje komt om zijn loontje' hoe fair trade-koffie in de supermarkt belandde.

Affiche Max Havelaar actie, ca. 1990-2010 ©Max Havelaar

Tegenwoordig is fair trade-koffie in de schappen van bijna iedere supermarkt te vinden. Maar hoe is die daar beland? Vijftig jaar geleden gingen activisten voor het eerst de straat op om aandacht te vragen voor de oneerlijke structuren van de wereldhandel. Al gauw ontdekten ze koffie als een product met een grote symbolische waarde. Koffie verwees naar de actualiteit van de koloniale erfenis, de strijd van mensen in het mondiale Zuiden voor een beter bestaan en de onrechtvaardige structuren die in stand werden gehouden door grote bedrijven en internationale handelsverdragen. De pogingen van activisten om met acties rondom dit product bij te dragen aan een veranderingen laten zien hoe de beweging voor eerlijke handel sinds de jaren zestig uitgroeide tot één van de succesvolste sociale bewegingen van de 20ste eeuw.

Affiche Max Havelaar actie, ca. 1990-2010 © Max Havelaar

Wereldverbeteraars Peter van Dam

Dr. Peter van Dam is Universitair Docent aan de afdeling Geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam. Hij is gefascineerd door de vraag hoe mensen hun zorgen en wensen vertalen naar maatschappelijk engagement. De afgelopen jaren onderzocht hij de marktkritiek en het ontwikkelingsactivisme van de ‘fair trade’-beweging. In zijn huidige onderzoek peilt hij de invloed die burgers hadden op de opkomst van de consumptiemaatschappij.

De lezing gemist? Geen zorgen, je kan deze integraal bekijken via onderstaande video!

In Wereldverbeteraars: een geschiedenis van fair trade (Amsterdam University Press, 2018) analyseert hij de geschiedenis van de beweging voor eerlijke handel.

‘Boontje komt om zijn loontje’: Hoe fair trade-koffie in de supermarkt belandde - dr. Peter van Dam (UvA)