Koffieneus Guido Van Roey
WIE
Guido Van Roey
WAT
Gepensioneerd na een loopbaan in de voedingsindustrie
WAAR
Kortenberg
WAAROM
Brede culturele interesse
“Ik ben reeds vele jaren actief als vrijwilliger binnen Cera en zag daar de oproep voor Koffieneuzen voorbijkomen. Ik hoopte dat ik vanuit mijn brede culturele interesse en mijn beroepservaring een nuttige bijdrage kon leveren aan het project.”
– Guido van Roey
Collectiebezoeken
Zoals reeds eerder vermeld, was een van de grootste troeven van de Koffieneuzen hun regionale verspreiding. Aan de hand van hun lokale bezoeken aan erfgoedinstellingen en de koffiesector kon een Vlaamse kaart van koffie-collecties opgetekend worden.
Guido bezocht de collecties van Huis van Alijn in Gent, Ecomusée du Pays des Collines in Ellezelles, La Fonderie en Delhaize in Sint-Jans-Molenbeek. In een handig overzicht bezorgde hij welke koffie-objecten in die collecties te vinden waren.
Een van de oudste Belgische koffiebranderijen was die van Delhaize. Guido bekijkt samen met de archivaris van Delhaize, Emmanuel Collet, uniek koffie-erfgoed uit deze periode.
Registreren van koffie-erfgoed
Om het meest waardevolle koffie-erfgoed in de kijker te zetten en te bewaren, werd dit gedigitaliseerd, in detail geregistreerd en gedocumenteerd. Zo kan een breed publiek binnenkort via de beeldbank van CAG online kennis maken met dit unieke koffie-erfgoed gekaderd binnen een wetenschappelijk correcte context.
Het digitaliseren van promomateriaal en brochures van Probat-koffiebranders bij Schuilenburg in Dendermonde. Schuilenburg is reeds jarenlang de belangrijkste verdeler van Probat-machines in de Benelux en heeft gelukkig veel documentatie bewaard.
Registreren is het gestructureerd beschrijven en fotograferen van erfgoedobjecten. Hierbij wordt de informatie die een object bevat zo goed mogelijk gecapteerd. Het object wordt beschreven aan de hand van specifieke invulvelden. Het krijgt een titel en naam en wordt inhoudelijk beschreven: wat is het, hoe ziet het eruit, waarvoor wordt het gebruikt,…? Verder worden de vervaardiger, datering, plaats van vervaardiger genoteerd. Tot slot wordt het object fysiek beschreven, dit gaat van kleur, over materialen, toestand tot afmetingen.
Meer weten? Alles over het registreren, waarderen en herbestemmen vind je in deze handleiding.
De registratie van een koffiemolen uit de collectie van Stroobants Koffie in Diest. Om een object zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk vast te leggen, gaat er heel wat werk schuil achter het fotograferen: kleur, belichting en positionering zijn cruciaal.
Delhaize is een schoolvoorbeeld van hoe een bedrijf correct omgaat met zijn erfgoed. De onderneming heeft een uitgebreid en netjes geklasseerd archief met inventaris en stelt een archivaris tewerk. Bovendien is het grootste deel van de collectie gedigitaliseerd in een databank. Delhaize deelde de objecten omtrent koffie met CAG zodat deze, in het kader van Koffiestories, voor een breed publiek ontsloten kunnen worden. Guido ging aan de slag om deze objecten te registreren en beschreef ze nauwgezet in een Excel-bestand.
Guido’s inhoudelijke beschrijving van dit object: Op deze tariefkaart van Delhaize de Leeuw uit 1933 staat het koffie-aanbod en de bijhorende prijzen: de koffie is vernoemd naar streek van oorsprong of algemene kwaliteit. Delhaize verkoopt zowel groene, als gebrande bonen. Deze tarief is verschenen in de algemene pers omdat een verhoging van de accijnzen noopte tot prijsverandering. Collectie Delhaize, Brussel.
Hoewel Jacobs Douwe Egberts van oorsprong een Nederlandse onderneming is, ontstaan in Joure (1753) heeft het sinds de jaren 1970 een Belgische afdeling. Hier wordt vandaag nog steeds historisch promomateriaal bewaard, netjes in dozen op publicatiedatum. CAG digitaliseerde het mooiste promomateriaal en Guido heeft deze affiches en reclames beschreven.
Guido’s beschrijving: Advertentie voor een promotie van koffie Zwarte Kat: een placemat gratis bij aankoop van 1kg koffie. Keuze uit 8 varianten. De koffievariëteiten worden vermeld: cafeïnevrij, Maragogype, Columbia, "boîte dorée", dessert, extra, moka, caracoli, special, bleu. Koffie "De Zwarte Kat" werd in 1968 overgenomen door D.E.. Binnen D.E. werd het merk gericht op de jongeren en in een lagere prijscategorie ondergebracht. Collectie Jacobs Douwe Egberts, Brussel.