Reclame van Java koffie met het keurmerk Max Havelaar uit 1998. Collectie koffiebranderij The Java Coffee Company, Rotselaar

Fair trade: een gevestigde waarde

Met Max Havelaar is het keurmerk voor eerlijke koffie geboren. Het is een succes en het keurmerk kent grote navolging.

Beeld: Reclame van Java koffie met het keurmerk Max Havelaar uit 1998. Collectie koffiebranderij The Java Coffee Company, Rotselaar.

Het internationale fair trade logo. Op: Wikimedia Commons.

Een waaier aan keurmerken

In 1992 introduceert de European Fair Trade Association (EFTA, 1987) ook een eigen keurmerk: Transfair International. Na enkele jaren samenwerking met onder andere Max Havelaar ontstaat in 1997 het Fairtrade Labelling Organisations International (FLO) met hoofdkantoor in Bonn, Duitsland.

Fairtrade International is een non-profit, multi-stakeholder organisatie. In 2019 telt ze 23 ledenorganisaties: drie producentennetwerken (Fairtrade Africa, Fairtrade Latin America en Fairtrade Asia) en twintig nationale fair trade organisaties, zoals bijvoorbeeld Fairtrade Belgium (het voormalige Max Havelaar België) en Max Havelaar Nederland. Het zorgt voor een internationale fair trade certificatie met een onafhankelijk controle-organisme, FLO-CERT. Vandaag zijn er 1.411 fair trade coöperatieven actief, in meer dan 70 landen.

Beeld: Het internationale fair trade logo. Op: Wikimedia Commons.

Een selectie van de vele labels die duurzame producten garanderen. Op: labelinfo.be.

Fair trade en labels veroveren de markt

In België verkopen meer dan 200 Oxfam-Wereldwinkels voeding uit eerlijke handel. Toch wordt het overgrote deel van de fair trade-producten tegenwoordig via de supermarkten verkocht. Bovendien bieden diverse gevestigde merken ook eerlijke producten in hun assortiment aan. Een fair trade-koffie van het huismerk is in de meeste supermarkten terug te vinden.

De Belgische consument is alsmaar meer overtuigd van de noodzaak van een eerlijke vergoeding voor boeren in het zuiden. De verkoop van producten met het fair trade-label stijgt in 2018 zelfs met 26 procent. Meer dan acht op tien Belgen heeft al van fair trade gehoord. 94 procent van die Belgen vertrouwt het fair trade label en één op twee koopt regelmatig fair trade. Vandaag bestaat er een waaier aan duurzame labels: www.labelinfo.be.

Beeld: Een selectie van de vele labels die duurzame producten garanderen. Op: www.labelinfo.be.